با مراحل اجرای کفپوش اپوکسی روی بتن آشنا شوید!

توسط محمد کمالی
5/26/2022 10:11:22 AM
4 دیدگاه

با مراحل اجرای کفپوش اپوکسی روی بتن آشنا شوید!

کفپوش اپوکسی یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌های اجرا شده بر روی بتن است. در ساخت بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل قیمت مناسب و استحکام بالا از بتن استفاده می‌شود. مصالحی مانند سیمان و بتن به دلیل قدرت چسبندگی بالایی که دارند می‌توانند طول عمر ساختمان را افزایش دهند؛ اما این مصالح از نظر ظاهری زیبا و جذاب نیستند. بسیاری از پیمانکاران و معماران از بتن برای زیر‌سازی ساختمان‌ها و از مواد دیگری برای زیباسازی فضا استفاده می‌کنند. کفپوش‌ اپوکسی یکی از این موارد بوده که به دلیل ویژگی‌هایی که دارد توانسته است جایگاه ویژه‌ای در طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها پیدا کند.

کفپوش اپوکسی در میزان های مختلف

حال سوالی که پیش می‌آید این است، آیا می‌توان کفپوش‌های اپوکسی را بر روی بتن اجرا کرد؟ چه مراحلی باید طی شود که اجرای اپوکسی به درستی انجام گیرد؟ آیا نکته خاصی برای اجرای این نوع کفپوش وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال و سوالات مشابه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله درباره مطالب زیر سخن می‌گوییم:

نکات اجرای کفپوش اپوکسی بر روی بتن

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی بر روی بتن

عوامل تاثیرگذار بر قیمت کفپوش اپوکسی

نکات اجرای کفپوش اپوکسی بر روی بتن

نکات اجرای کفپوش اپوکسی

برای اجرای درست و مناسب کفپوش‌های اپوکسی مانند هر محصول دیگری باید نکاتی رعایت شود، در ادامه برخی از نکات مهم اجرا و نصب آن در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

  • اگر به فکر اجرای کفپوش اپوکسی بر روی بتن هستید، بهتر است از مواد آب‌بند‌کننده استفاده نکنید، زیرا این مواد چسبندگی و پخش رزین اپوکسی را بر روی بتن با مشکل مواجه می‌کنند و احتمال دارد از یکدست بودن کفپوش جلوگیری نماید.
  • برخلاف تصور، اپوکسی نمی‌تواند بر روی سطوح صیقلی قرار بگیرد. بنابراین اگر کف بتنی شما بیش از حد صیقلی باشد باید قبل از اجرای اپوکسی، به وسیله ماله بر روی سطح صیقلی خط و خش ایجاد کرد. این عملیات به چسبندگی مواد اپوکسی کمک به سزایی می‌کنند.
  • نباید هیچ گونه میلگردی بر روی سطح بتن وجود داشته باشد؛ حتی میلگردهای آرماتور بندی نیز می‌توانند اجرای کفپوش‌های اپوکسی را با مشکل مواجه کنند و باعث افزایش قیمت عملیات شوند. علاوه بر این، زمان اجرای عملیات با وجود میلگرد طولانی‌تر می‌شود.
  • اگر در قسمتی از بتن پلاستیک یا چوب نیز تعبیه شده باشد، می‌توان بدون خارج کردن آن‌ها اجرای اپوکسی را انجام داد؛ اما این نکته را فراموش نکنید که سطح زیر اپوکسی باید هموار باشد. بنابراین قبل از اجرای اپوکسی باید سطح پلاستیک و چوب را با سطح بتن برابر کنید (برای انجام این عملیات بهتر است از برش استفاده و از فشردن پرهیز کنید، زیرا فشار بعد از مدتی آزاد می‌شود و امکان آسیب به سطح رویی یعنی اپوکسی وجود دارد).
  • برای اجرای اپوکسی باید سطح بتن زیرین به خوبی خشک شده باشد. در شرایط نرمال با دما و رطوبت عادی، خشک شدن بتن 28 روز طول می‌کشد. اگر محل زندگی شما در مناطق مرطوب و بارانی است یا اگر شما در فصولی از سال که بارش زیاد است مرحله بتن‌ریزی را انجام داده باشید، باید نزدیک 2 ماه برای خشک شدن آن منتظر بمانید (برای آگاهی از خشک شدن بتن می‌توان از رطوبت سنج استفاده کرد).
  • اگر ساختمان شما دارای پکیج و گرمایش از کف است، نباید نگران اجرای کفپوش‌های اپوکسی شوید. در صورتی که تمام استانداردها در هنگام نصب پکیج اجرا شده باشد، هیچ مشکلی در مراحل اجرای اپوکسی ایجاد نمی‌شود.
  • شما می‌توانید بعد از اجرای اپوکسی وسایل و تجهیزاتی که نیاز به اتصال زمین دارند را نصب کنید، زیرا اپوکسی هیچ مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آورد(وسایلی مانند میز بیلیارد که باید به کف متصل شوند، بهتر است بر روی اپوکسی وصل شوند. اگر این میز را بر روی اپوکسی نصب کنید، نیازمند تعمیرات جزئی خواهد شد؛ اما اگر این وسیله بر روی بتن باقی بماند باعث ایجاد سوراخ و شکاف‌های عمیق می‌شود و نظم و یکنواختی کار را بهم می‌زند).
  • اگر سطح زیرین به رنگ آمیزی احتیاج داشته باشد باید قبل از شروع مرحله اجرای کفپوش به پایان برسد، زیرا اپوکسی در مقابل مواد شیمیایی و رنگی مقاوم است و رنگ می‌تواند به راحتی از روی سطح اپوکسی پاک شود.
  • بهتر است قبل از شروع وسیله‌های اضافی را از روی سطح بتن بردارید تا مزاحمت و توقفی در هنگام اجرای اپوکسی ایجاد نکند.

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی بر روی بتن

با نکاتی که باید پیش از اجرای کفپوش‌های اپوکسی می‌دانستید آشنا شدید، حال نوبت آن رسیده است گام به گام با مراحل اجرا و نصب کفپوش اپوکسی آشنا شوید.

  1. در ابتدا نیاز است سطح زیرین عاری از هرگونه کثیفی و آلودگی باشد، بنابراین نیاز است با جارو گرد و غبار را از روی آن پاک کنید. همان طور که گفته شد قبل از اجرای اپوکسی بهتر است ماله کشی انجام گیرد.
  2. در مرحله دوم، نوبت پرایمر زنی است. این ماده بسیار رقیق کمک بسیاری به اجرای اپوکسی می‌کند، بنابراین لازم است قبل از ریختن مواد اپوکسی از پرایمر برای زیرسازی استفاده کنید.
  3. در این مرحله رزین و هاردنر را در ظرف‌های جداگانه‌ای بریزید و به خوبی هم بزنید. این کار باعث رقیق شدن محلول و اجرای آسان آن می‌شود.
  4. بعد از انجام تمام مراحل گفته شده، نوبت ریختن محلول بر روی سطح بتن و پخش و یکدست سازی آن به کمک غلتک است. حرکت غلتک باید به صورت عقب به جلو یا راست به چپ باشد تا بتواند سطحی صاف ایجاد کند. غلتک زنی علاوه بر صاف کردن سطح، باعث خروج هوا نیز می‌شود.
  5. بعد از اجرای مرحله اول کفپوش ، باید حداقل 12 و حداکثر 48 ساعت منتظر بمانید تا لایه اول به خوبی سفت و سخت شود. هنگامی که از خشک شدن اپوکسی مطمئن شدید، زمان آن رسیده است لایه دوم رزین و هاردنر را به همان روش قبلی بر روی لایه اول اجرا کنید.
  6. در نهایت باید منتظر خشک شدن لایه ثانویه نیز باشید و به هیچ وجه در این مدت بر روی آن تردد نکنید(برای پاک کردن تجهیزات و ابزارآلات از محلول تینر استفاده کنید).

عوامل تاثیرگذار بر قیمت کفپوش اپوکسی

قیمت کفپوش اپوکسی تحت تاثیر عوامل بسیاری است؛ نوع مواد مصرفی، مساحت، جنس سطح زیرین، تراز بودن سطح زیرین و غیره می‌توانند بر روی قیمت کفپوش‌های اپوکسی تاثیر مستقیمی داشته باشند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت کفپوش‌های اپوکسی و مدت زمان اجرای آن با افراد مجرب در این زمینه مشورت کنید.

جمع بندی

کفپوش‌های اپوکسی به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که دارند در بسیاری از ساختمان‌ها و اماکن مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این مقاله نکاتی درباره نحوه اجرای آن گفته شد، همچنین شما گام به گام با مراحل اجرای این کفپوش‌ها آشنا شدید. اگر به این حوزه علاقه‌مند هستید به سایر مقالات زوملن مراجعه کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

 

 

دیدگاه ها

یک دیدگاه بنویسید

مطالب مرتبط

خبرنامه

عضو خبرنامه شوید

آخرین دیدگاه ها

  • در تمام سایت های ایرانی بهترین سایتی است که فضای رقابتی برای قیمت محصولات ایجاد کرده است
    3 دقیقه پیش
    در بخش اپوکسی